Hrad Trosky, unikát Českého ráje.

Zřícenina hradu Trosky je jedním z nejpozoruhodnějších hradů naší země. Stala se symbolem Českého ráje a je jistě jedním z nejhezčích hradů Evropy. Historie hradu se začala psát kolem roku 1380 a jeho zakladatelem byl Čeněk z Vartemberka. A od samého počátku nesl své jméno. Samotné skály na dvou čedičových sucích měly podobu zříceného hradu. Díky své poloze a hradbám patřil k dobře opevněným hradům a ani husité si s ním nedokázali poradit. Až v roce 1648 se hrad dobýt a vypálit podařilo švédským vojskům. Od této doby začal hrad chátrat a až v době romantismu v 19. století se karta začala obracet. Výraznou dominantou hradu jsou dvě věže. Na západní straně je rozložitá a nižší Baba a od východu se zdvihá štíhlá, 57 metrů vysoká Panna. Mezi oběma věžemi jsou asi 15 metrů vysoké hradby. Za dobré viditelnosti je z hradu nádherný výhled do širokého okolí. V hradním areálu se během sezóny koná několik akcí.Náš výlet na hrad jsme začali u sochy sv. Jana z Nepomuku v obci Troskovice. Hrad je ještě v dubnu uzavřen, ale chceme jej celý obejít a obdivovat ze všech stran. Z Troskovic jdeme silnicí k Tachovu a za posledními domky vsi se nám přes pole řepky otevírají první pohledy na hrad. Jsou sice zajímavé, ale díky počasí mají k dokonalosti hodně daleko. U odbočky ze silnice je při cestě ke hradu hezký kříž na pískovcovém základu. Kolem cesty je alej, louky a pole. Počasí se začíná vylepšovat a výhledy jsou o něco hezčí. Bohužel o pohledech do kraje se to říci nedá. Restaurace pod hradem je zavřena a na nedalekém parkovišti stojí jediné auto. Krátký úsek lesem je rychle za námi a od turistické chaty máme hrad na dohled. Jak jsme předpokládali otevřen ještě nebyl, ale pohled od brány na věže a hradby byl také zajímavý.Od hradu sestupujeme severním svahem na louky nad listnatým lesem. Tady začíná tak trochu pohádka. Hrad se nám postupně proměňuje jako na filmovém pásku. Navíc šedá obloha se proměnila v modrou s bílými mráčky a věže začaly laskat sluneční paprsky. Procházíme pod věží Pannou, aby se nám po chvíli začala za ní objevovat Baba. Postupně se dostáváme na jižní stranu a hrad máme před sebou v plné kráse. Od hradu se vzdalujeme a polní cestou se vracíme do Troskovic. Před vískou přicházíme k zajímavému pomníku padlým a procházíme vsí k našemu výchozímu místu. Poslední pohled od sv. Jana je u konce velmi hezké vycházky.Délka cesty je přibližně 3 kilometry a jde se většinou po rovině. Vše je na mapě KČT č. 19 Český ráj. K doplnění patří i několik údajů o okolí. V Troskovicích je muzeum, které potěší děti a to sbírkou medvídků a panenek. Nedaleko obce je i zajímavé skalní město Apolena, které je bohužel od roku 2010 pro veřejnost uzavřené. Důvodem je jeho nestabilní pískovec. Dalším zajímavým místem v okolí, kde se lze vrátit do 5. až 2. století před naším letopočtem, je hradiště Semín. Trosky samotné dali vzniknout několika pověstem. Jedna z nich je o dvou ženách. Ty údajně na hradě žily v době, kdy hrad patřil pánům z Bergova. Ženy byly v příbuzenském svazku, babička a její vnučka. Stará dáma sídlila na Babě a byla vyznavačkou kalicha a její vnučka byla katolického vyznání. Rozdílná víra byla důvodem jejich velké nesnášenlivosti. A když mladé šlechtičně, která sídlila ve věži Panně, přišla zpráva o smrti milého, bylo to ještě horší. Ta se se ztrátou milého nedokázala vyrovnat a skočila z okna věže. Po této události došlo staré dámě jak ji její vnučka chybí a tak z hradu odešla. Osamění bylo nad její síly a brzy skončila i ona v náruči smrti. A pohádku o Troskách nechám dopovědět fotografiím.

This entry was posted in Nezařazené. Bookmark the permalink.